Zoegas Nestlé Professionals

Zoégas Professionals förpackningar nu återvinningsbara

2023-03-24
Nu tar Nestlé nästa steg i arbetet med hållbara förpackningar. Från och med mars kommer hela Zoégas Professionals sortimentet vara anpassat för återvinning.

Nestlé har som globalt mål att alla förpackningar ska vara 100% återvinningsbara senast 2025. Dessutom ska användningen av ny jungfrulig plast minska med en tredjedel till 2025. Zoégas arbetar för att optimera allt förpackningsmaterial för en hållbar framtid.

• Vi jobbar intensivt för att minska materialåtgången där det är möjligt, därför fasar vi ut den plast som är svår att återvinna samtidigt som vi förbättrar våra förpackningsmaterial, säger Sofia Anderhall, marknadschef för Zoégas Professional.

För att nå målet uppdaterar nu Zoégas Professional sitt sortiment. Det innebär att allt kaffe från Zoégas Professional som serveras på caféer, restauranger, hotell och arbetsplatser runt om i Sverige numera är förpackat i ett mjukplastmaterial som är designat för återvinning.

• Som ledande aktör på kaffemarknaden har vi också ett stort ansvar; våra kunder ska känna sig trygga med att vi gör vad vi kan för att minska mängden plast och samtidigt bibehåller den höga kvalitet som våra produkter erbjuder, säger Sofia Anderhall.

Satsningen på återvinningsbara förpackningar är ytterligare ett steg i Zoégas arbete med övergången till cirkulära flöden. Nyligen presenterade Zoégas ett projekt tillsammans med kaffeleverantören Beans in Cup och producentansvarsorganisationen TMR som innebär att Zoégas Professionals kaffepåsar samlas in för att sedan omvandlas till nya plastprodukter.