Hyppää pääsisältöön
Julkaffe 2022

Zoégas joulukahvi 2022 tukee naiskahvinviljelijöiden koulutusta Meksikossa.

2022-10-26
Zoégasin odotettu vuoden 2022 joulukahvi on vihdoin täällä! Zoégas Julkaffe 2022 on sesongin ainutlaatuinen Rainforest Alliance -sertifioitu kahvisekoitus. Etelä-Meksikon Chiapasin alueen papujen hedelmäisyys on tasapainotettu brasilialaisilla ja intialaisilla helmipavuilla.

"Tänä vuonna tuomme markkinoille täydellisesti joulun juhlakauteen sovitetun tummapaahtoisen kahvin. Kun Chiapasin alueen papujen hedelmäinen aromi yhdistetään helmipapujen pyöreyteen ja makeuteen, lopputuloksena saadaan mantelin, aprikoosin sekä suklaan juhlavia vivahteita", kertoo Juliaana Leppänen, kahvin liiketoimintapäällikkö.

Zoégas tukee naiskahvinviljelijöiden työtä Meksikossa

Zoégas Julkaffe tukee joka vuosi tiettyä kestävän kehityksen projektia kahviviljelmillä ympäri maailmaa. Tänä vuonna investoimme kestävyystyöhön Julkaffen nimikkopapuviljelmille Chiapasin maakuntaan Meksikoon. Projekti jatkaa Zoégasin pitkäaikaista Coffee by Women -hanketta, jossa tuetaan naiskahvinviljelijöiden toimeentulomahdollisuuksia kouluttamalla heitä kestävään ja kannattavampaan kahvinviljelyyn.

"Haluamme auttaa kahvinviljelijöitä kestävämmän huomisen luomisessa. Viljelijöiden koulutuksen ansiosta kahviviljelmien tuottavuus ja laatu nousevat. Samalla kahvia viljelevien naisten itseluottamus paranee. Se luo pohjan kestävän toiminnan jatkumiselle", kertoo Minette Rosén, raakakahvin asiantuntija Zoégasilta.

Meksikon koulutusohjelmassa käydään läpi kahvin arvoketjun jokaisen vaiheen merkitystä kahvin laadulle. Ohjelmassa on mukana yhteensä 75 naista pienistä kahviosuuskunnista. Tavoitteena on parantaa viljelijöiden toimeentulomahdollisuuksia parempilaatuisen kahvin ja korkeamman tuottavuuden avulla.

"Maatalous on kehittyvissä maissa merkittävä naisten työllistäjä, mutta tasa-arvo-ongelmien ja resurssien epätasaisen jakaantumisen vuoksi heidän on vaikea menestyä yhteisössään. Hankkeella edistetään naisten osaamista sekä toimeentulomahdollisuuksia, minkä ansiosta naiset saavat paremman aseman yhteiskunnassa", Minette Rosén jatkaa.

Joulukahvi tulee Suomeen suoraan paahtimoltamme Helsingborgista, Etelä-Ruotsista. Tummapaahtoinen ja huolella viimeistelty Zoégas Julkaffe 2022 on saatavilla rajoitetun ajan K-ruokakaupoista lokakuun lopusta alkaen.

Yhteyshenkilö
Juliaana Leppänen, Kahvin liiketoimintapäälikkö Suomen Nestlé Oy