Månadens Z

Rögle BK

Septembers ”Månadens Z” är ett helt lag! A-laget i Rögle BK håller ZOÉGAS varmt om sina idrottsliga hjärtan och finns med i varje spelares vardag, inför matcher, efter träningar och under eftermiddagsfikan. Inför träningslägret i Schweiz var det dessutom inte klubban, hjälmen och skydden som var den viktigaste packningen i bussens bagageutrymme.

EN RÖGLESPELARES VARDAG

Rögle BK, Skånes största hockeyverksamhet, grundades år 1921 och har idag över 400 medlemmar, varav ett A-lag som idag spelar i SHL, Sveriges högsta hockeyliga. Laget beskriver sig själva som en stor familj med stark gemenskap som tillsammans skapar en gemensam styrka och dynamik och som berör många av invånarna i Ängelholm, Helsingborg och småbyarna runtomkring.

En dag i en elit-hockeyspelares liv kan säkert se olika ut från person till person och lag till lag men i Rögle BK´s A-lag ser många utav spelarnas vardagar lika ut och ZOÉGAS är en stor del av det vardagliga livet inne på Lindab Arena i Ängelholm. Kaffet är alltid det första som prioriteras i köket inne på arenan och varje morgon tar laget tillsammans en kopp och socialiserar med varandra innan det är dags för träning. Efter träning och resten av dagen står kaffekannorna alltid varma och kaffet är alltid tillgängligt i fikarummet. På grund av tillgängligheten och hela lagets passion för kaffe menar de att de dricker cirka 10-15 koppar om dagen. Under matchdagarna ger kaffet dessutom spelarna den ”lilla extra kicken” och under pauserna går lagets materialförvaltare runt med kaffekannan till alla i laget som vill ha. Serveras det inte kaffe under matcherna eller till vardags i fikarummet går det inte obemärkt förbi, menar spelarna.

LÄGRET I SCHWEIZ och lagets påverkan

ZOÉGAS är inte enbart med i den rutinmässiga vardagen på Lindab Arena. Under sommaren 2016 åkte Rögles BK´s A-lag till Schweiz på träningsläger och bussen packades full med hockeyutsrustning. Men för att lägret skulle bli fulländat och spelet på isbanan så bra som möjligt ställde laget krav på Frederik Andersen, lagets materialförvaltare, om att även ZOÉGAS skulle prioriteras i lastutrymmet på bussen, detta då laget ville ha med sig ”hjärtat hemifrån”. De minns även fjolårets läger och de sura minerna hos samtliga spelare när ZOÉGAS tog slut efter bara ett par dagar och laget blev tvungna att istället dricka annat kaffe, vilket påverkade både humör och spel. Utan ZOÉGAS i Schweiz blir det helt enkelt inte ett bra läger, tillägger de.

Varför ZOÉGAS går varmt i kannorna, beror på smaken och känslan av det mörkrostade kaffet. Det är skillnad på kaffe och kaffe menar laget och tillägger att ZOÉGAS alltid har varit det naturliga kaffevalet då det är lokalt, och liksom Rögle BK, även betydelsefullt för Skåneregionen. Många i laget är dessutom uppväxta med ZOÉGAS i hemmet och varför byta ut något som man är uppväxt med när man tycker att det smakar gott och bättre än resten av utbudet, menar de. Alla i laget är däremot inte uppväxta med ZOÉGAS och för dem har kaffevalet inte varit självklart från början. Vissa lagmedlemmar utanför Skåneregionen har försökt påverka lagets skånska spelare att prova något annat men det har dem aldrig lyckats med. Här gäller bara ZOÉGAS och i ärlighetens namn var det lätt att få de andra spelarna över på den mörka (ZOÉGAS)-sidan efter de första kopparna, tillägger laget. 

RÖGLES FAVORITKAFFE OCH LANSERING

Om Rögle BK får bestämma, är Skånerost och årets sommarkaffe Brazilian Summer favoriterna i ZOÉGAS sortiment. Om laget däremot skulle få chansen att lansera ett alldeles eget ZOÉGAS skulle de börja med att lansera små portionspåsar för enkel dosering. Förpackningens utseende skulle varit sportig med en grön och vit bakgrund, likt Rögle BK´s färger, med små idrottsattiraljer från olika sporter. På förpackningen skulle det även funnits en slogan: ”Ett kaffe för alla tillfällen” med innerbörden om att det specifika kaffet kan drickas till alla sportiga tillfällen, oavsett idrott.

Slutligen vill Rögles A-lag tillägga att ”Månadens Z” är ett pris som de mer eller mindre har väntat på med tanke på mängderna kaffe som alla i laget dricker dagligen. Vinsten och uppmärksamheten som ”Månadens Z” tar de mycket positivt och tillägger att de nu ska gå och vinna divisionen genom att träna bättre och dricka mer ZOÉGAS!

Vi tror att denna uppladdning fungerar utmärkt och önskar Rögle BK många smakfulla stunder på isen!