Ecommerce Manager

Den glada Ecommerce Managern - Josefine

Josefine är en kaffedrickande småbarnsmamma med passion för god mat och dryck. Träning ligger också henne varmt om hjärtat, helst löpning och tennis. Hon bor i södra Helsingborg med sin sambo Tomas och sina två barn, Fred och Liv. Josefine är utbildad civilekonom vid Lunds Universitet och har sedan sin examen 2010 arbetat inom livsmedelsbranschen. Först med snacks och nötter på Nutisal, därefter med fisk och grönsaker på Findus och nu med bland annat kaffe på Nestlé och ZOÉGAS. Att arbeta med snabbrörliga konsumentvaror är fantastiskt roligt, menar hon. - ”Jag drivs av att få arbeta med - och ha möjligheten till att påverka produkter som jag själv konsumerar och har en relation till.”

Berätta om din bakgrund och roll på ZOÉGAS?
- Jag har jobbat med ZOÉGAS sedan mars 2017. Innan jag kom till Nestlé arbetade jag i en liknande roll på Findus Sverige AB. Som Helsingborgare har mitt hjärta alltid klappat lite extra för ZOÉGAS och när jag fick höra att det fanns en möjlighet att få jobba med varumärket så var jag inte sen med att anmäla mitt intresse.

Vad gör en Ecommerce Manger?
- Som eCommerce manager ansvarar jag för försäljningen som går ut via våra eCommerce-kunder, det vill säga våra digitala kunder och all försäljning som sker online. Arbetet innefattar bland annat införsäljning av nya produkter, kampanjplanering och försäljningsanalys. Jag ser även till att våra produkter finns tillgängliga hos kunderna och ansvarar för produktion av marknadsmaterial.

Det bästa med att arbeta med eCommerce är att det händer saker hela tiden. Försäljning av livsmedel online har verkligen tagit fart i Sverige under de senaste åren och det sker ständigt stora förändringar på marknaden. Även de stora spelarna i den fysiska handeln har nu förstått att försäljning online med livsmedel inte bara är en ”fluga”. De kommer också behöva investera i denna kanal så småningom för att fortsätta driva försäljning.

Hur ser en dag som Ecommerce Manager ut på ZOÉGAS?
- Jag brukar starta dagen på kontoret klockan 8 efter att ha lämnat barnen. Oftast känner man den fantastiskt goda kaffedoften från fabriken när man kliver ur bilen och då kickar kaffesuget in. Medan datorn startar går jag och tar dagens första, stora kopp ZOÉGAS Mollbergs Blandning med mjölk. Med koppen i ena handen kollar jag mailen och tar tag i de uppgifter som jag har avsett att göra under dagen. Under hela förmiddagen är kaffesuget starkt och jag dricker minst 3 koppar ZOÉGAS innan lunch. Under förmiddagen hinner jag oftast avverka ett antal möten också. Vissa dagar är mer mötesintensiva än andra. Mina närmsta eCommerce-kollegor sitter i Danmark, Norge och Finland, vilket innebär många möten över Skype, alla med en kopp ZOÉGAS.

Jag tar gärna en kort promenad på lunchen och avslutar såklart alltid maten med en kopp ZOÉGAS tillsammans med kollegorna. Resten av dagen som eCommerce Manager består ofta av kundsamtal, analys av försäljningen eller förberedelse inför stundande kundmöten. Det blir mycket tid framför datorn vilket såklart kräver sitt kaffe, och inte vilket kaffe som helst!

Hur bidrar en eCommerce Manager till ZOÉGAS hantverk?
- Jag bidrar till hantverket genom att se till att ZOÉGAS-produkterna lyfts fram på bästa sätt på e-handelssidorna.

Jag ser även till att marknadsföringen i onlinebutikerna stämmer överens med den bild vi vill förmedla av varumärket i stort. Det är viktigt att konsumenterna känner igen sitt varumärke oavsett i vilken kanal man möter det, online eller offline.

Hållbarhet – vad betyder det för dig?
-
Hållbarhet är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att leva på jordklotet. Det är inte något vi kan välja bort. Att leva och verka på ett hållbart sätt är snarare ett ansvar som alla har. I det vardagliga livet handlar det om små val så som att ta cykeln istället för bilen, välja hållbara alternativ när vi handlar samt minska vårt svinn av mat och hushållsvaror. Själv har jag skaffat en elcykel samt en laddhybrid-bil för att kunna pendla till jobbet på ett enkelt och hållbart sätt. Bor man inom rimligt cykelavstånd till sitt jobb skulle jag verkligen rekommendera en elcykel!

I min familj handlar vi främst vår mat online och till skillnad från fysisk butik tycker jag att det är enklare att göra medvetna val i onlinebutikerna. De flesta aktörerna har funktionen där man kan välja att filtrera på olika certifieringar. Därav får du endast upp de produkter som faller inom ramarna för märkningarna och du lockas inte av att handla konventionella varor till ett lägre pris. Smart ur en hållbarhetssynpunkt!

Som privatperson kan man självklart bidra till en mer hållbar värld men ett stort företag som Nestlé och ZOÉGAS har alla möjligheter att göra val som verkligen gör skillnad. När jag började här blev jag förvånad över hur många hållbarhetsprojekt som drivs samt vilka enorma summor pengar som investeras i projekten – man blir stolt!

ZOÉGAS hållbarhetsprojekt, Coffee By Women – vad står det för enligt dig?
- Coffee by Women är ett initiativ med hållbar kaffeodling i fokus. Minst 30 % av bönderna som utbildar sig i vårt hållbarhetsprogram ska vara kvinnor som tidigare inte har haft samma utbildningsmöjligheter som männen. Genom utbildning lär sig kaffebönderna att ändra sin konventionella odling till en hållbar odling som genererar högre avkastning per planta. På så sätt bidrar ZOÉGAS till att säkra kaffets framtid på ett hållbart sätt.

Vad tycker du om hållbarhetsinitiativet Coffee By Women?
- Jag tycker att det är ett fantastiskt initiativ där vi som varumärke tar ansvar för framtidens kaffeodling. Tänk att över 42 000 kaffeodlare har fått möjlighet att delta i projektet! Jag tycker framförallt att det är bra att även kvinnliga kaffeodlare nu får möjlighet att utbilda sig vidare i kaffeodling och därmed höja kvaliteten och avkastningen på sin kaffeodling. Kvinnorna tenderar att återinvestera i sin verksamhet. De tänker långsiktigt och det är framtiden!

I hela ZOÉGAS sortiment, vilken är din Z-favorit?
- Hazienda! Vi har alltid Hazienda hemma men med ett brett sortiment tycker jag även att det är roligt att prova säsongsvarianterna som lanseras under året. Julkaffet 2017 var verkligen en storfavorit hemma hos mig! Min gå-bort-present under december 2017 var ett paket ZOÉGAS Julkaffe, vilket blev mycket uppskattat av både släkt och vänner.