Receptionisten

Den glada receptionisten - Camilla

Möt Camilla Johansson, vår sprudlande receptionist som är det första leendet man möter innanför portarna till vårt kafferosteri i Helsingborg. Camilla beskriver sig själv som en serviceminded, glad och energisk person. Bakom den färgglada personligheten döljer sig även en stor dos disciplin med ett svart bälte i karate. En sport som hon har utövat i 10 år. Karaten var inte bara en stor del av hennes sportsliga liv. Den blev även betydelsefull i hennes privatliv när kyrkklockorna ringde för Camilla och hennes karateinstruktör för ett par år sedan.
Camilla har även ett stort intresse för musik och lyssnar helst på hårdrock. Hon tar gärna en sväng till gymmet och föredrar äventyr framför avkoppling. På frågan hur en perfekt dag i Camillas liv ser ut svarar hon: ”Då får jag vara mamma hela dagen tillsammans med min dotter och mina hundar. Njuta av nuet, utan måsten och tider att passa. Helt utan stress.”

Berätta om din bakgrund och roll på ZOÉGAS?
- Vägen till receptionist på ZOÉGAS började på en förskola där jag arbetade extra. Jag jobbade då tillsammans med ZOÉGAS fabrikschefs fru som tyckte att jag skulle söka mig till ZOÉGAS när mitt extrajobb på förskolan var över. Jerker, som fabrikschefen hette, bokade in mig på en intervju och jag fick jobb på lagret som truckförare. Där arbetade jag i fyra år. När dåvarande receptionist gick på mammaledighet sökte jag vikariatet för henne. När hon sedan kom tillbaka från mammaledigheten fick hon en annan tjänst och jag fick lyckligtvis stanna kvar i receptionen där jag trivdes som fisken i vattnet!  

Idag kallas Camilla för imse-vimse-spindeln-i-nätet då hon, utöver allt som sker bakom disken vid entrén i ZOÉGAS-huset, även servar och hjälper 500 anställda med allt från fika till administrativa uppgifter. Hon menar att hon egentligen inte har några egna arbetsuppgifter utan att hennes vardag ofta bygger på att lösa andras uppgifter för att effektivisera kollegornas vardagliga arbete. Hon poängterar att hon trivs bra med att få hjälpa till och gillar att ha rollen som ”informationsdisk”. Om du behöver svar på frågan om vem som har hand om vad på ZOÉGAS är det Camilla du kontaktar! 

Hur ser din vardag ut på ZOÉGAS?
- Jag vet aldrig hur min vardag kommer se ut och det är det som gör mina vardagar så spännande! Varje dag består däremot alltid av påringningar och besök. Även administrativt arbete så som fakturering och pappersarbete utgör en del av mitt vardagliga arbete. Utöver det håller jag även i prov om regler i fabriken. Vi är väldigt noga med förhållningsregler och hygien i ZOÉGAS fabrik så ska man besöka den får man först skriva ett prov. Vi släpper inte in vem som helst som inte följer våra regler! 

Vad är det bästa med att jobba på ZOÉGAS?
- Det är häftigt att få jobba med ett känt varumärke! Man blir lite extra stolt över att få arbeta med ett varumärke som ZOÉGAS, inte minst när det kommer folk på besök som bara vill kika in i huset just bara för att det är ZOÉGAS. För ett tag sedan hade vi även ett Pokemonstopp utanför fabriken och då togs det många ”selfies” utanför. Vi får ibland även besök av turister som nyfiket brukar titta in innanför entrédörrarna. En gång ringde det en person till receptionen och frågade om man fick lov att gifta sig i stillhetens rum, ett minnesrum av familjen Zoéga som finns vid entrén i Z-huset. Tyvärr hade vi inte möjlighet att arrangera ett bröllop där.

- En gång kom det in en synskadad man till receptionen i ett kaffeburks-ärende. Mannen hade, trots sin mycket dåliga syn, rest med buss runt hela Helsingborg för att komma till ZOÉGAS och köpa en ny kaffeburk. Hans 30-år gamla ZOÉGAS-burk hade nämligen gått sönder. Då vi inte lagerhåller våra kaffeburkar på kontoret på Ängelholmsvägen kunde jag dessvärre inte hjälpa honom, vilket gjorde mig mycket ledsen. Som tur är har jag bra kollegor som ställer upp vid speciella ärenden. En timme efter att mannen återigen var hemma i sin lägenhet åkte mina kollegor hem med en ny kaffeburk och kaffe till honom. Gissa om mannen blev överraskad och glad!?

Camilla nämner även att hon, under skoltiden, blev kallad för ”Nisse från Manpower”, då hon alltid var behjälplig och alltid fanns där för sina skolkamrater. En egenskap som hon tror passar bra in i rollen som receptionist på ZOÉGAS och som hon tror är anledningen till att hon trivs så bra i sin nuvarande roll. Hon poängterar även att vissa vallfärdar till ZOÉGAS reception just för att de tycker att de alltid blir så bra bemötta av Camilla och gärna står och delar ett par ord med henne, vilket hon uppskattar! Frierier är inte heller helt ovanligt. ”Hej du heta böna, när ska du rostas?” har man fått höra ett par gånger, tillägger hon.

Bakom varje ZOÉGAS-kopp ligger ett gediget hantverksarbete. Hur bidrar din roll till detta hantverk?
- Som en kollega en gång nämnde är mitt arbete som frontperson i receptionen för ZOÉGAS mycket viktig. Små som stora kunder kunder kommer ofta på besök och gör jag inte ett bra intryck vid första mötet kan det givetvis hämma varumärket. Då jag är varumärkets ansikte utåt för många, både tror och hoppas jag att mitt trevliga bemötande bidrar till att många får en positiv ZOÉGAS-upplevelse. Att jag dessutom har koll på det mesta som rör ZOÉGAS och därmed kan besvara de flesta frågor som ställs, tror jag uppfattas som professionellt. En viktig del i ett hantverksarbete om du frågar mig!   

Hållbarhet – vad betyder det för dig?
- Ordet ”miljöpåverkan” är det första jag tänker på när man pratar om hållbarhet. Hållbar kaffeodling är även något av det första som slår mig i hållbarhetsfrågor, förmodligen på grund av den branschen jag arbetar inom. Därför är jag mycket stolt över att få arbeta med ett varumärke som jobbar för hållbar kaffeodling, utbildar och inte minst satsar på kvinnorna som idag är en minoritetsgrupp på de ledande positionerna på kaffefälten.

I mitt privatliv är jag också miljömedveten. När jag var liten källsorterade jag alltid i mina föräldrars förråd på eget initiativ. När det var fullt med sortering i förrådet cyklade jag 5 kilometer till de närmsta containrarna där jag kunde sortera och slänga mitt skräp. Idag lever jag efter samma princip. Däremot är källsorteringen en självklarhet i dagens samhälle, bra tycker jag! 

Vad tycker du om ZOÉGAS hållbarhetsarbete Coffee By Women?
- Jag tycker att det är bra att ett företag som har möjligheten att själv göra något för en hållbar miljö faktiskt gör något! Vi på ZOÉGAS ser möjligheten i att själva hjälpa till och bidra på plats inom vårt expertisområde, kaffe. Vårt eget arbete gör det möjligt för oss att se utvecklingen och resultatet i våra egna projekt. Jag tror att det är svårare att följa upp hållbara projekt, oavsett bransch, om man inte själv driver projekt utan "enbart" köper certifieringar.