Konsumentkontakt

Den engagerade konsumentkontakten - Andreas

Andreas Adelborg är 26 år gammal och bor tillsammans med sin nyblivna fru Jenny i sundets pärla, Helsingborg. Utöver sin fru älskar Andreas både ZOÉGAS och HIF – allt som är lokalt förankrat till Helsingborg! Han är även glad för hundar men hans stora djurkärlek är parets bondkatt Juni som Andreas gärna hade velat döpa om till Blue Java, efter ZOÉGAS ”den blå”. På fritiden dricker han ZOÉGAS, njuter av livet, tränar men påpekar att det inte syns, springer om han måste, umgås med vänner och familj och hänger på sin koloni med bästa placeringen bakom ZOÉGAS-fabriken! Andreas beskriver sig själv som en rolig, positiv och klämkäck kille men poängterar att de flesta som följer ZOÉGAS i sociala medier redan bör veta det. ”Det finns en gubbe i mig som gillar att hänga på trädäcket, dricka kaffe och filosofera” – tillägger han i sin personbeskrivning.

Berätta om din bakgrund och roll på ZOÉGAS?
- För ett par år sedan valde jag att utbilda mig inom Business Management genom en YH-utbildning i Ängelholm. Under studietiden arbetade jag även på ett call center där Nescafé Dolce Gusto var en av kunderna. Där jobbade jag som trafikledare och var specialist för Nescafé Dolce Gusto. Denna roll ledde till min första kontakt med Nestlé och det var också genom den rollen som jag nu jobbar här, efter en rekommendation. Man kan egentligen säga att jag har arbetat med konsumentkontakt under alla mina yrkesverksamma år. Idag sitter jag däremot på en ledande befattning och får arbeta med ett varumärke som jag älskar, ZOÉGAS! Oavsett vilken väg min framtida karriär tar kommer jag nog alltid vilja svara ZOÉGAS konsumenter på Facebook, jag älskar det!

I min vardagliga roll som Koordinator i Nordisk Konsumentkontakt på Nestlé säkerställer jag den dagliga driften i de olika varumärkenas sociala kanaler. Jag utvecklar även personalen på konsumentkontakt och har för närvarande hand om sex studentarbetare som alla rapporterar till mig. Ett av mina mest prioriterade mål var dag är att se till att konsumenterna får svar på sina frågor eller kommentarer inom vår uppsatta ”mål-tid” för respektive kommunikationskanal. Jag säkerställer även att svaren på konsumenternas frågor är lättförståeliga och måste allt som oftast översätta specialisternas svar.

Varje månad ansvarar jag även för utbildningar av nya och gamla medarbetare på konsumentkontakt inom olika ämnen samt rekrytering av student-medarbetare. Det gäller att hålla både mig själv och medarbetarna uppdaterade på hur vi bör och ska agera gentemot våra konsumenter. 

Hur kan en vardag som Koordinator på Nordisk Konsumentkontakt se ut?
- Jag börjar alltid dagen med att brygga upp en kanna ZOÉGAS Thanda varje morgon. Därefter följer ett morgonmöte där hela teamet går igenom dagens prioriteringar och vilka ärende vi behöver lägga störst fokus på. Efter morgonmötet börjar jag svara alla konsumenter och ser till att alla får svar på sina frågor och kommentarer. På eftermiddagen, innan hemgång, dubbelkollar jag alltid så att allt har blivit besvarat. Var dag arbetar jag med cirka 100 ärenden. Jag arbetar med alla varumärken inom Nestlé Norden men ZOÉGAS är min specialistroll. 

Vad är det bästa med ditt jobb?
- Det bästa med mitt jobb är att få svara alla på ZOÉGAS Facebooksida. Jag ”gottar” mig i havet av kommentarer även under helgen när jag inte jobbar. Om någon kommenterar att kaffet är gott känner jag mig direkt träffad och tar det till mig. Man kan väl säga att jag lever ZOÉGAS.

Att jag får chansen att arbeta med ZOÉGAS är något som kan likställas med en fotbollsspelare som får spela för sitt favoritlag. Min arbetsroll är Koordinator för Nestlé men vid sidan av min yrkesroll är jag en äkta ZOÉGAS-ambassadör av eget intresse!

Jag vill även poängtera att det är kul att få arbeta så nära inpå produkter som man som konsument ser i butikshyllan. Det är kul att få en inblick i hela processen, från böna till kopp. 

Att jag får arbeta med ZOÉGAS är något som kan likställas med en fotbollsspelare som får spela för sitt favoritlag

Hur anser du att din roll bidrar till ZOÉGAS hantverk?
- Jag anser själv att jag bidrar till hantverket genom att, med min kunskap om varumärket och arbetet bakom den färdiga produkten, har möjligheten att informera och besvara konsumenterna på deras frågor och funderingar. Det som är självklart för oss på ZOÉGAS är ju inte alltid självklart för våra konsumenter och då är det viktigt med ett ”levande” kommunikationsforum där konsumenterna kan få professionella svar direkt.

Jag vill verkligen hjälpa konsumenten att förstå allt kring ZOÉGAS, exempelvis att de får ut 72 koppar av ett paket, hur de måttar sitt ZOÉGAS korrekt, var de kan hitta kaffeburkar och hur man förvarar kaffet på bästa sätt. 

Hållbarhet – vad betyder det för dig?
- Det första som slår mig är att vi måste tänka på vad vi efterlämnar till våra barn och barnbarn. Själv bidrar jag till ett hållbart samhälle genom källsortering. Jag försöker cykla så långt jag orkar, skänker kläder samt köper och säljer på loppis.  

Med mitt kaffeintresse och mina insikter i branschen försöker jag även uppmuntra mina nära och kära att ta vara på allt kaffe som konsumeras; brygg inte mer än vad du tänker dricka, använd kaffesumpen som gödningsmedel till plantorna och släng inte det sista kaffet i kaffeförpackningen bara för att det inte räcker till en hel kopp – tänk på att nästan allt kaffe handplockas!   

ZOÉGAS hållbarhetsprojekt, Coffee By Women – vad står det för enligt dig?
- För mig står Coffee By Women för utbildning och inkludering! Utbildning - att öka hållbarhetskunskapen hos de kaffebönder som ännu inte har fått någon utbildningen i hållbar kaffeodling, framförallt i de regionerna som vi köper vårt kaffe från. Inkludering – alla får vara med på hållbarhetsresan, såväl kvinnor som män! 

Idag är det ”trendigt” att fråga efter certifieringar men om man enbart köper kaffe ifrån de odlingar som idag är certifierade, kommer det breda kaffeutbudet som vi har idag, så småningom att försvinna. Jag anser att det är bättre att lära ut hållbarhet till de som inte arbetar hållbart idag. Förhoppningsvis kan de göra det imorgon. 

Vad tycker du om hållbarhetsprojektet Coffee By Women?
- Ju mer jag lär mig om hållbarhet och den hållbara problematiken i kaffebranschen, ju mer tycker jag att Coffee By Women är ett riktigt bra initiativ! Jag anser det aktuellt och viktigt att blanda en fråga som hållbarhet med kvinnor och jämställdhet. Båda jämställdhet och hållbarhet är ju två viktiga frågor idag! 

Vilken är din Z-favorit i ZOÉGAS sortiment?
- Fram till i år har jag levt efter vår familje-regel att dricka Skånerost på vardagen och Mollbergs Blandning på helgen eller när man får gäster. När sedan Thanda lanserades i somras är dock både Skånerost och Mollbergs Blandning utbytta. Thanda tog verkligen mina smaklökar och mitt hjärta med storm! Det är ett coolt kaffe som passar en livlig personlighet, som min. Dessutom är Thanda mindre syrligt, vilket jag gillar. Jag brukar dock köpa olika sorter då jag tycker att det är kul att hålla mig uppdaterad. Jag gillar dessutom att kvalitetssäkra smaklökarna med jämna mellanrum! 

Andreas slutliga ord...
- Jag skulle vilja passa på att rikta ett stort tack till våra kära följare som dagligen sprider glädje i våra sociala medier! Jag önskar att jag hade kunnat bjuda in er alla på en kopp ZOÉGAS!

Jag vill även tillägga att alla mina vänner alltid pratar om ZOÉGAS med mig, de vet ju om att jag är ”ZOÉGAS-Andreas”. En gång gav jag en doppresent inslagen i en ZOÉGAS-burk. När jag gifte mig fick alla våra gäster varsin kaffepåse med ett ZOÉGAS-mått i och när vi går på HIF-matcher springer min fru med en ZOÉGAS-tshirt under uppvärmningen på Olympia. Som sagt, jag lever ZOÉGAS, jag är ZOÉGAS!